روش ها و نحوه انتخاب مدیر ساختمان یا هیئت مدیره


عدم وجود مدیر ساختمان سبب ایجاد بی نظمی گسترده در مجتمع ها و آپارتمان ها می شود. بنابراین امور مختلفی مانند محاسبه شارژ ساختمان و جمع آوری آن از ساکنین برای پرداخت قبوض مشاعات، تهیه بیمه های مربوط به ساختمان، امور خدماتی و بسیاری موارد دیگر دچار بی نظمی و اختلال می گردد. در ساختمانی که افراد زیادی با سلیقه ها و فرهنگ های متفاوت زندگی می کنند داشتن مدیر یا هیئت مدیره ساختمان یک امتیاز بزرگ به حساب می آید. برای آشنایی با نحوه  انتخاب مدیر ساختمان و وظایف مهم هیئت مدیره ساختمان در ادامه همراه ما باشید.

نحوه انتخاب مدیر ساختمان

مدیر ساختمان چه کسی است؟

مدیر ساختمان کسی است که آگاهی بیشتری نسبت به سایر افراد، از مشکلات ساختمان دارد و برای رفع مشکلات، از توانایی و کفایت لازم برخوردار می باشد. نحوه انتخاب مدیر ساختمان در هر مجتمع یا آپارتمانی با رای گیری توسط تمامی ساکنان، صورت می گیرد. مدیر یا هیئت مدیره باید مدیریت تمام بخش های ساختمان را به عهده بگیرد. از مسئولیت های مهم مدیر ساختمان تعیین مقدار شارژ هر واحد است که هر واحد موظف است آن را سر موعد پرداخت کند. مدیر با جمع آوری حق شارژها برای خرید بیمه هیئت مدیره ساختمان و خرید بیمه آسانسور و بیمه آتش سوزی اقدام می کند تا در هنگام بروز حوادث تحت پوشش این بیمه نامه باشند. بدین معنی که اگر بر اثر قصور و سهل انگاری مدیر ساختمان خسارات مالی و جانی به ساکنین، اشخاص ثالث و مشاعات ساختمان وارد شود و این خسارات در مشاعات ساختمان رخ دهد شرکت بیمه جبران خسارت می کند.    

نحوه انتخاب مدیر ساختمان مسکونی

نحوه انتخاب مدیر برای ساختمان بدین صورت است که یک نفر یا چند نفر به صورت گروهی در جلسه سالانه مجمع، به طول مدت یک سال با رای مالکین و ساکنان ساختمان، به عنوان هیئت مدیره برگزیده می شوند. یک فرد می تواند به طور متوالی سال های دیگر نیز مسئولیت هیئت مدیره را قبول کند، اما بهترین روش در پیشبرد اهداف مسئولیت پذیری ساکنین آپارتمان، این است که به طور چرخشی هر سال یک نفر دیگر مدیر ساختمان باشد تا همه از نزدیک با مسائل و مشکلات موجود در آپارتمان آشنا شوند.

روش انتخاب هیئت مدیره ساختمان

یکی از اهداف مهم تعیین هیئت مدیره آپارتمان، تهیه بیمه هیئت مدیره و بیمه آتش سوزی و آسانسور است. خرید این بیمه از مبلغ شارژ جمع آوری شده از ساکنان ساختمان صورت می گیرد. مدیر ساختمان با تهیه این بیمه نامه ها تمامی ساکنان آپارتمان و اشخاصی که به آنجا رفت و آمد دارند را تحت پوشش قرار می دهد. خطرات تحت پوشش بیمه مسئولیت مدیر ساختمان به شرح زیر است.

  • خطراتی که صدمات مالی و جانی به ساکنان و افرادی که در آنجا رفت و آمد دارند را شامل می شود، تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.
  • خسارات جانی و مالی که بر اثر استفاده از آسانسور و رخ می دهد، تحت پوشش این بیمه نامه است.
  • خساراتی که هنگام نظافت و تعمیر مشاعات ساختمان برای شخص سرایدار، نظافتچی، سرویس کار، تعمیر کار و باغبان رخ می دهد بیمه جبران می کند.
  • خساراتی که از طریق آتش سوزی به جان و مال افراد آسیب دیده در مشاعات ساختمان رخ می دهد تحت پوشش این بیمه نامه می باشد.  

وظایف و اختیارات مدیر ساختمان شامل چه مواردی می شود؟

مهمترین مسئولیتی که در تعیین هیئت مدیره آپارتمان، در نظر گرفته می شود،  مسئولیت حفظ و اداره ساختمان و اجرای عملیاتی است که مجمع عمومی به اجرای آن تصمیم گرفته اند. در این میان مدیر ساختمان برای برآورده کردن انتظارات مختلف قانونی ساکنین، از اختیارات خود استفاده می کند. به طور کلی وظایف مدیر ساختمان به شرح زیر است.

  1. اولین و مهمترین کاری که هیئت مدیره ساختمان انجام می دهد، خرید بیمه مسئولیت مدیر ساختمان است. این بیمه نامه در قبال ساکنین، اشخاص ثالث و مشاعات ساختمان قابل اجرا می باشد.
  2. یکی دیگر از وظایف مهم هیئت مدیره ساختمان خرید بیمه آسانسور می باشد که هنگام وقوع حادثه اشخاص آسیب دیده بر اثر سقوط یا خرابی آسانسور تحت پوشش بیمه قرار گیرند.    
  3. مدیر ساختمان باید آشنایی کامل با مقررات و ضوابط ساختمانی که در آن حضور دارند را داشته باشد.
  4. یکی از مهمترین اهداف از انتخاب هیئت مدیره ساختمان تعیین مقدار شارژ هر واحد است که باید هر ماه توسط ساکنان و مالکان آپارتمان پرداخت شود.
  5. جمع آوری حق شارژ از ساکنین ساختمان به منظور رفع نیازهای مشاعات ساختمان و پرداخت حق بیمه هیئت مدیره و بیمه آسانسور بر عهده مدیر ساختمان است.
  6. حفظ محیط امن برای ساکنان و اشخاص ثالث که به آپارتمان رفت و آمد دارند. مدیر ساختمان این امنیت را با استخدام نگهبان می تواند بهتر اجرایی کند.  
  7. مدیر ساختمان روحیه انتقاد پذیری داشته باشد و برای حل مسائل ساختمان مهارت و توانایی داشته و حوصله و خلاقیت را در حل مسائل در نظر بگیرد.
  8. این فرد برای بازرسی منظم ساختمان و تهیه گزارش و رسیدگی به آن ها را به صورت شایسته انجام می دهد.

مدیر ساختمان با مدیریت و هدایت  کارکنان و رسیدگی به امور فعالیت های نظافتی و امنیتی ساختمان موجب برقراری نظم در زندگی ساکنان می شود.

قوانین انتخابات مدیران ساختمان مسکونی و مجتمع ها

آیا مستاجر می تواند مدیر ساختمان باشد؟

اگر در روش انتخاب هیئت مدیره ساختمان، براساس رای گیری ساکنان آن، برای مدیریت ساختمان فرد مستاجر انتخاب شود، طبق قوانین تملک آپارتمان ها، منعی برای مدیریت مستاجر وجود ندارد، اما از آنجایی که واحد ها برای یک سال اجاره می شوند مدیر بودن مستاجر به جای مالکین بی معنی به نظر می رسد. چون فرد مالک مدت بیشتری در آنجا سکونت داشته و از تمامی مشکلات و شرایط ساختمان به دلایلی مانند خرید یا ساخت آن با خبر است. همچنین فرد مالک از هزینه های ساختمان آگاهی بیشتری دارد و می تواند تصمیمات مهم و موثری در حفظ و نگهداری ساختمان  بگیرد.

مسئولیت تهیه بیمه هیئت مدیره و بیمه آتش سوزی و آسانسور

همان طور که گفته شد تهیه بیمه هیئت مدیره ساختمان ها و آپارتمان ها، توسط مدیر ساختمان خریداری می شود و حق بیمه این بیمه نامه از مبلغ شارژ ساختمان پرداخت می شود. خرید بیمه اجباری ساختمان هم که همان بیمه آتش سوزی است، توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. بر اساس این قانون که از ابتدای فروردین 1400 اجرایی شده است، تمامی مالکان ساختمان در سراسر کشور باید برای منازل خود بیمه تهیه کنند.

 این قانون برای جبران خساراتی که از طریق حوادثی مانند آتش سوزی، سیل، زلزله و سایر بلایای طبیعی و غیر طبیعی رخ می دهد را تحت پوشش بیمه قرار می دهد. مدیر ساختمان هم مسئول بیمه آتش سوزی در مشاعات ساختمان است که با خرید این بیمه نامه، خسارات وارده را از طریق بیمه آتش سوزی جبران می کند. بیمه آسانسور برای جبران خساراتی که از طریق خرابی و سقوط آسانسور، موجب زیان های مالی و جانی افراد می شود، تحت پوشش بیمه قرار می دهد.  

برای تهیه بیمه هیئت مدیره و انواع مختلف بیمه نامه ها به صورت آنلاین و با مراجعه به مرکز بیمه و یا خرید حضوری، در کمترین زمان، میسر می باشد. شما می توانید با استفاده از راهنمایی های کارشناسان و متخصصین «شرکت بیمه» به صورت رایگان، در انتخاب بهترین و به صرفه ترین بیمه نامه با ما در تماس باشید 01391003113 تا از خدمات و سرویس های بیمه ای این شرکت بهره مند شوید. 

نحوه تعیین مدیریت ساختمان

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم در مورد روش انتخاب مدیر ساختمان و اختیارات و وظایف آن ها مطالبی را بیان کنیم. امنیت و آرامش در ساختمان و آپارتمان های امروزی آرزوی همه ساکنان است که این مهم به دست با کفایت مدیر، دور از انتظار نیست. افرادی که برای مدیریت و نظارت بر امور ساختمان انتخاب می شوند معمولا به مدت یک سال است و بهتر است به صورت چرخشی هر سال یک یا چند نفر دیگر مدیریت ساختمان را به عهده بگیرند تا همه افراد از نزدیک با مشکلات ساختمان و فواید داشتن مدیر، آشنا شوند.


مقالات مرتبط :

  • پوشش های بیمه مسئولیت مدیران ساختمان
  • هزینه های مشترک ساختمان مسکونی و آپارتمان
  • خرید بهترین بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی
  • خرید و پرداخت هزینه بیمه آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟
  • بیمه حوادث طبیعی ساختمان چیست
  • پرداخت هزینه و خرید بیمه آتش سوزی بر عهده مالک است یا مستاجر؟

مطالب مرتبط

مطالب مرتبط